
Tor Hammer har vært med siden starten: – En gammel maskin utenfor kontordøra ga oss ideen.
På et industriområde på Grinder i Solør finnes et unikt selskap som driver med noe ingen andre gjør: Hogging av gamle anleggsmaskiner for salg av brukte deler. Entrack AS har spesialisert seg på demontering og videresalg av komponenter fra gravemaskiner, hjullastere og dumpere. Dette gjør dem til en viktig aktør i gjenbruksøkonomien i anleggsbransjen. Tor Hammer, som har vært med siden oppstarten, tar oss gjennom historien, utfordringene og suksessen til bedriften.
Fra entreprenører til delehandel
– Det hele startet med Torbjørn Kvesetberg og Boris Nilsson, to entreprenører som jobbet sammen på anleggsoppdrag i både Norge og Sverige, forteller Hammer.
– På en anleggsmesse i Italia fikk de gode kontakter og gunstige priser på deler, noe som ga dem ideen til Entrack. Selskapet ble stiftet i 1976, med svensk kapital fra Nilsson, og hadde i starten fokus på salg av nye deler til anleggsmaskiner.
Men så, på slutten av 70-tallet, skjedde det noe som skulle gi et ekstra stødig bein til firmaet.
– Vi hadde en gammel maskin stående rett utenfor kontoret. En dag kom en kunde og lurte på om han kunne kjøpe deler fra understellet. Vi solgte, tjente godt på det, og da tenkte vi: Her ligger det en mulighet, sier Hammer.

3000 hogde maskiner
Etter dette begynte Entrack systematisk å kjøpe inn hoggemaskiner for demontering. I dag hogges mellom 40 og 70 maskiner i året, avhengig av tilgangen. På 45 år har selskapet hugget nesten 3000 maskiner.
– Maskinene tappes for alle farlige væsker som olje, diesel og AC-gass før vi går i gang med demonteringen. Gummi, plast og annet avfall sorteres for gjenvinning, og delene vi tar vare på gjennomgår en grundig tilstandssjekk, forklarer Hammer. Det som blir igjen sendes videre i gjennvinningsløpet og blir til spiker.
Delene lagres systematisk, med et kartotek som er sirlig ført for hånd.
– Det er ingen digitale systemer her, ler Hammer. – Hver maskin får et nummer, og vi har et papirkartotek der alt er loggført. I tillegg sitter utrolig mye informasjon i hodene på oss som jobber her.
Brukte deler i varmen – og kulden
I dag har Entrack over 3000 paller med deler på oppvarmet lager, i tillegg til 1500 paller i kaldtlager. Deler som er spesielt etterspurt er blant annet beltegir, hydraulikksylindre, pumper og svingmotorer.
– Vi har et helt «hyttefelt» bak veggen her, forteller Hammer og viser fram gamle førerhus som kan gjenbrukes. Et nytt koster ofte mange hundre tusen kroner. Her har vi førerhus til en rekke forskjellige maskiner og modeller til en brødel av nypris. Men ellers er understell til beltegravere og dekk til hjullastere er alltid populære. Volvo-deler er spesielt ettertraktet, men vi har også et stort utvalg deler til alle de største merkene som Cat, Komatsu, Hitachi for å nevne noen. Dessuten har vi også mange varianter av tilleggsutstyr som Rototilt og Engcon forteller Hammer.Selv om Entrack primært selger til det norske markedet, har de også eksport til Europa.
– Vi samarbeider tett med aktører i Sverige, Danmark og Finland, men har også kunder helt ned til Spania, sier han.

En grønn bransje – uten vrakpant
Gjenbruk har alltid vært en bærebjelke i Entracks virksomhet, men nylig fikk de også formell anerkjennelse gjennom Miljøfyrtårn-sertifisering.
– At vi gjenbruker så mye er jo helt avgjørende for miljøet. Noen maskiner som kommer inn er brannskadet, men vi klarer likevel å ta vare på mye. Dessverre har ikke anleggsbransjen et system som i bilbransjen – her finnes det ingen vrakpant, sier Hammer.
Han mener at bedre resirkuleringssystemer i bransjen kunne gjort en stor forskjell.
– Mange gamle maskiner blir eksportert, men ofte krever det at de kan brukes. Dagens ordning gjør at resirkulering er helt avhengig av forretningsmodeller som vår. Hvis ikke vi tar oss av maskinene, blir de ofte bare stående.
Nysalg og reparasjoner
Entrack omsetter brukte deler for 15 millioner kroner i året, og den store beholdningen gir dem også en fordel på bruktmarkedet.
– Vi kan ta inn hoggemaskiner i bytte mot nye, og med vårt store delelager kan vi sette i stand brukte maskiner uten at kostnaden blir for høy, forklarer Hammer.
– Vi har både grovverksted og hydraulikkverksted, slik at vi kan reparere og sette i stand deler før de legges på lager for salg eller monteres inn i bruktmaskiner, sier Hammer.
Kunnskap og erfaring – ryggraden i Entrack
Det er ikke bare delene som gjør Entrack til en spesiell bedrift. Kunnskapen til de ansatte er en avgjørende faktor for suksessen.
– Vi har folk her som har jobbet i bedriften i flere tiår. Jeg selv har vært med fra starten, og til å hjelpe meg med salget har jeg Øyvind Hansrud og Tormod Sandlie som også har mange års erfaring. I tillegg har vi fire erfarne medarbeidere som jobber med demontering og lagerhold, sier Hammer.
Med et sterkt team og en unik posisjon i markedet ser fremtiden lys ut for Entrack AS.
– Så lenge det finnes anleggsmaskiner, vil det være behov for brukte deler. Og da skal vi være her for å levere dem, avslutter Tor Hammer.
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Av og til har vi noen skikkelige gode tilbud, og spennende produktnyheter. Vil du høre om de først? Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de rett i postkassa!