Brøytestål og driftsøkonomi
Den vanligste feilen mange gjør er å velge feil produkt. Når det gjelder brøyting er det som følger, på svart veg så er det hardmetall og slapseskjær som gir den beste økonomien, mens når det gjelder hvitveg-strategi kan du ofte bruke ett stål universalt, i stedet for å sjonglere mellom to-tre
Hardmetall
Når det gjelder våre hardmetallskjær er det veldig viktig å få sagt at alle har nyutvunnet wolframkarbid. Siden wolframkarbidens bindemiddel er kobolt, vil wolframkarbid-bitene som er nyutvunnet sitte veldig hardt mot kobolten, og dermed være veldig slitesterkt. Har du gjenvunnet wolframkarbid, så er alle krystallarmene slipt av i gjenvinningen og de har dårligere binding med kobolten, som igjen gjør at slitestyrken blir dårligere. Det er derfor vi tør å påstå at vi har markedets høyeste kvalitet.
Tannet Hardmetall for hvit veg
Tannet hardmetall med innloddet Wolframkarbid i hver tann. Lang levetid og etterlater seg en ru overflate. Et godt valg på plog og fres.
Vector hardmetall-skjær for hvit veG
En unik innovasjon for hvite usaltede veger. Det har en skarphet som et tynt skjær, river is som et perfo-skjær, holder tett som et slett skjær og varer veldig lenge. Totaltykkelsen er 16 mm, men med den unike formen er angrepsflaten mot vegen betydelig mindre. Brukes helst for hvite usaltede veger.
Black Cat hardmetall-skjær for svart veG
For brøyting på svart veg brukes enten standard profil eller et høyt stål. Hardmetallskjær er mange ganger hardere og mer varmebestandig enn herdet slitestål, og holder derfor mye lengere uten at det er behov for å flytte det ned, vendes eller byttes. Ved brøyting av jevne svarte veger gir harmetallskjær bedre totaløkonomi enn herdet slitestål. Alle våre stål leveres med ny-utvunnet Wolframkarbid for den beste økonomien.
Nordviq
Vegstål Nordviq
Nordviq er stålet vi mener gir flest timer pr krone i sin klasse. Nordviq plogskjær er vendbare med dobbelt rad med null på CC305mm for KH16M skruer. Dette er Nordisk standard. Stålene er i kvalitet HBW500+. Dette er universalt plogskjær for snørydding, de tynnere er for is-riving, de grovere er for snø/slaps. Disse kan også brukes på veghøvel om sommeren. Desto grovere stål, jo mer stille går plogen, mens desto tynnere stålet blir jo bedre av-jevner/skjærer det. Glatte stål finnes i 12 og 20mm. Vi har også endebøyde i 20mm
Vegstål Perforert NORDVIQ
Perfo-skjær med integrert Nordisk hulldeling på CC305 for KH16M bolter. Stålene kan vendes og flyttes fleksibelt for maksimal utnyttelse. Stålet har en hardhet på HBW500+. Disse stålene brukes først og fremst for avretting av komprimert snø og is-riving. Fungerer også utmerket for grusveg underlag. Leveres i 9, 11 og 16mm tykkelse. 180 (9mm) og 240mm (11 og 16mm) høyde.
Slitesko NORDVIQ
NORDVIQ leverer både herdede og hardmetall belagte slitesko. Med slitesko fra Nordviq for man den beste verdien for pengene. Snakk med våre dyktige selgere vedørende hva som er rett for deg.
Annet
System 2000 pigg
Stiftsystem 2000 med 8 stifter pr fot. Dette er det verdensledende systemet fra Kennametall. Systemet leveres med stiftplate og med løse stifter etter ønske. Ta kontakt for mer informasjon.
Monteringsdetaljer til vegstål
Som totalleverandør av slitestål har vi selvfølgelig alt av festemateriell også. Ta kontakt med oss for å få riktig deler til ditt utstyr.
Med Nordviq 500 pluss, en serie av skjærende vegstål, mener vi å ha funnet en optimal legering som gir de beste egenskapene når det gjelder slitestyrke. Den har en suveren miks mellom hardhet, seighet og friksjonsvarmeresistans.
De strategiene som virker på hvit veg, er ikke riktig for svart veg, for det er store forskjeller i varmeutvikling. Klassiske feil som gjøres er feil produkt på plogen og for høy hastighet. På svart veg har du har et skjæringspunkt på pluss/minus 34 til 37 kilometer der slitasjekurven går omtrent rett opp. Så har du aspektet med hvor mye vann det er i snøen.
Hvis det snør på 12-15 kalde og du kjører i 40 kilometer, er det så lite vann i snøen at du nesten ikke har noe kjøling. Det er tross alt friksjonen som lager varmen. 40 kilometer med lett snø gir en mye høyere slitasje enn 40 kilometer i timen med 12 centimeter slaps, for vannet kjøler hele veien. Er det 12 til 15 centimeter slaps kan du kanskje kjøre 42 kilometer i timen og ha samme slitasjebilde som du har på 32 kilometer i timen med tørrsnø.