Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages

– En utrolig sprek maskin

Til tross for over 40 år i yrket, kjenner Geir Gullbekk det kribler godt i kroppen når maskinparken skal oppgraderes.

– Heldigvis er jeg så barnslig at jeg fortsatt syns det er ordentlig stas med ny maskin, gliser Gullbekk.

57-åringen står på gårdsplassen i Asker, rett foran den trofaste hjullasteren Ljungby L13.

– Denne kjøpte jeg for seks år siden, og den har rett og slett vært veldig god. Derfor har jeg bestilt en identisk nå. Da blir det heller ingen krangling om hvem som skal kjøre hvilken hjullaster, humrer den daglige lederen.

geir gullbekk

Rask og sterk

Med hovedbase i Asker, driver firmaet Geir Gullbekk AS hovedsakelig med snøbrøyting om vinteren og graving på sommeren. Maskinparken teller blant annet seks hjullastere, hvorav to Ljungby-er. Den eldste, en L11, blir straks byttet ut til fordel for en splitter ny L13.

– Ljungby har alltid vært interessant. Hovedgrunnen til det er motoren – den gir både hurtighet og styrke. Hjullasterne brukes først og fremst til brøyting, og da er vi avhengige av å være effektive, begynner Gullbekk.

– Jeg er meget fornøyd med krafta på L13, den er utrolig sprek. Når vi for eksempel kjører med seks meter klappvinge foran, smekk full av kram snø, er vi nødt til å ha mye krefter for å holde siget. Det klarer vi med Ljungby og dens 300 hester. Jeg vil faktisk dra det så langt at der hvor mange andre girer ned, så girer Ljungby-en opp, fortsetter han.

Ljungby duo

Høy komfort

Gullbekk har imidlertid notert flere styrker ved den allsidige hjullasteren. Han trekker blant annet frem god svingradius og maskinens stabilitet.

– Løftehøyden er også et kjempepluss. Denne løfter i hvert fall en halvmeter høyere enn andre hjullastere jeg har vært borti. Noe som har stor betydning for oss ettersom vi da får kjørt med høyere tilleggslemmer – og får kjørt bort mer snø på hvert lass, påpeker Gullbekk.

Den daglige lederen anslår at firmaets foreløpig eneste L13 har lastet rundt 10.000 kubikkmeter med snø denne vinteren.

– Når den først er ute etter snøfall, blir det gjerne lange arbeidsdager. Da setter man pris på høy kjørekomfort. Småting som gulvvarme og muligheten til å justere stillingen på pedalene teller inn, i tillegg er jeg godt fornøyd med hyttefjæringa, sier Gullbekk, før han legger til:

– En siste ting jeg verdsetter, er at det er lettvint å bytte olje på maskinen. Det er bare å trykke på en bryter så pumper den ut olja selv. Du får det ikke enklere enn det.

ljungby lift

Bunnsolide

Med en ny hjullaster på vei, betyr det oppgradering for firmaets «kronprins» – Mats Engen Carho (30).

– Sjefen selv skal kjøre den nye, mens jeg tar over den L13 vi allerede har. Da har vi så å si like maskiner og maktforholdet jevnes litt ut, smiler maskinføreren.

– Vi kan prates om 35 år når han har kjørt snø like lenge som meg. Da har Mats førsterett på det nyeste i maskinparken, kontrer Gullbekk tilbake.

Uansett er Engen Carho klokkeklar på at Ljungby er en god investering.

– Etter min mening er det bunnsolide maskiner. Selv om du står og strør med tre tonn foran deg opp en lang bakke, så bare peiser Ljungby-en på. Det er heller ikke den humpinga opp og ned når du kjører den, mener Engen Carho.

Høyaktuelt i fremtiden

Hva så med utfordringer – har Gullbekk og co. opplevd noe trøbbel knyttet til Ljungby tidligere?

– Noen småting dukker opp med alle maskiner, men det har ikke vært store greier. Det har aldri vært driftsstans på dem, sier den daglige lederen.

Han har for øvrig gjort den nyeste hjullasterinvesteringen via Entrack.

– Vi har handlet slitestål og deler fra dem tidligere, men dette er første gang vi kjøper maskin fra Entrack. Inntrykket har absolutt vært godt, forteller Gullbekk, før han avslutter:

– Det er høyaktuelt å handle inn Ljungby også på et senere tidspunkt. For de hjullasterne er egentlig perfekt til vårt bruk!

mats
Ljungby duo
geir mats

Finn maskinselger

Maskinselgere
Velg område
Christian Salomon Olsen
48 27 15 75
christian.olsen@entrack.no

Alexander Apeland
90 84 33 90
alexander.apeland@entrack.no

Torstein Børve
48 01 47 34
torstein@entrack.no

Torstein Børve
48 01 47 34
torstein@entrack.no

Tor Isdahl (Yanmar/Kramer)
930 36 814
tor.isdahl@entrack.no

Thomas Bakervik
46 19 06 53
thomas@entrack.no

Tor Isdahl (Yanmar/Kramer)
930 36 814
tor.isdahl@entrack.no

Harald Holte
95 19 55 70
harald@entrack.no

Hedmark/Oppland
Anders Roterud

97 69 64 26
anders.roterud@entrack.no

Hedmark
Tor Hammer
99 10 36 46
tor@entrack.no

Alf Magne Gausen
90 61 83 93
alf.gausen@entrack.no

Rolf-Eirik Ivarsson
91 10 22 51
rolf-eirik.ivarsson@entrack.no

Yanmar
Hans Christian Hagen
91 51 02 42
hchagen@entrack.no

Kramer
Tom Erik Huuse
90 06 29 84
tehuuse@entrack.no

Du kan også selvfølgelig kontakte oss på firmapost@entrack.no eller telefon 62 94 54 40 – eller du kan legge igjen informasjonen din under her så tar vi kontakt med deg så snart som mulig!

Kontakt oss