– Det står anleggsleder på kortet mitt, men jeg er fortsatt fryktelig glad i å kjøre gravemaskin. Jeg sitter nok i maskinen opp mot fire dager i uka, gliser Trudvang.
54-åringen har tatt plass i Oslos gater hvor Transtema G-Trench gyver løs på dagens utfordringer. Blant brøytekanter og speilblanke veier opererer firmaets nyeste Yanmar-graver – en SV60.
– Dette er foreløpig den siste i rekka. Vi fikk maskinen i sommer, og er meget fornøyde med den. Noe annet hadde vi heller ikke forventet, fastslår Trudvang.
Gode erfaringer
Anleggslederen skrur tiden raskt tilbake til 2019 da gravefirmaet så dagens lys. Det skulle investeres i fire maskiner, fordelt på 6- og 8-tonnere, og runden ble tatt til forskjellige leverandører.
– Vi ba om å få maskiner hjem til meg for å teste dem ut. Evalueringsskjemaer ble laget og flere fikk testet ut graverne. Etter hvert ble valget tatt, vi gikk for Yanmar-maskiner, forteller Trudvang.
Siden den gang har stadig flere Yanmar-er tatt turen til Transtema G-Trench. I dag teller maskinparken totalt åtte stykker.
– Vi har fra 1,8 til 8,5 tonn. Og erfaringene våre er gode, det er aldri noe tull med maskinene. Frem til dags dato har vi ikke hatt driftsstans på noen av dem utover avtalte servicer. Det er gull verdt, for vi er avhengige av at graverne går som planlagt.
Stabile
Transtema G-Trench har hovedbase på Fjellhamar i Lørenskog, og omsetter årlig for drøye 50 millioner kroner. Med Østlandet som nedslagsfelt driver Trudvang og co. hovedsakelig med fibergraving, samt en del strømgraving.
– Jeg vil trekke frem stabilitet som en av hovedstyrkene til Yanmar. De har relativt lange belter på understellet som gjør maskinen stabil. Dessuten er det god hydraulikk og komfortable hytter. Personlig er jeg ingen smågutt, jeg er mer enn 0,1 tonn graver for å si det sånn. Likevel har jeg god plass i hytta, sier anleggslederen.
Rask og smidig
Han får følge av kollega Nikola Ivancevic (35) – mannen som kjører den ferskeste gravemaskinen mest.
– Jeg har også tidligere hatt en 6-tonner fra Yanmar, og disse maskinene er gunstige for jobber i Oslo. De har nok kraft, samtidig som de er veldig raske og smidige, mener Ivancevic.
Maskinføreren legger ikke skjul på at han har blitt en svoren Yanmar-fan i løpet av de siste årene.
– Personlig er jeg ekstremt fornøyd. Det er pålitelige gravere som kanskje ikke er like dyre som en del andre merker, men i mine øyne minst like gode.
Ingenting å klage på
Det er imidlertid ikke bare maskinene i seg selv Transtema G-Trench setter pris på. Samtlige Yanmar-gravere er anskaffet via H&H Maskin, firmaet som nå har blitt Entracks avdeling i Moss.
– Jeg kan med hånda på hjertet si at samarbeidet med H&H Maskin har vært plettfritt. Vi har ingenting å klage på, sier Trudvang.
Han påpeker at en investering i maskinparken er så mye mer enn bare doningen i seg selv.
– Den personlige servicen har så mye å si. Folkene i H&H Maskin har alltid vært lett å få tak i, og de ordner opp raskt dersom det er noe. De tar seg også tid til en prat dersom vi har noen spørsmål eller utfordringer – uten å pushe salg. Det verdsetter jeg høyt.
Bytter ikke merke
Den rutinerte maskinføreren frykter ikke at nærheten blir borte når H&H nå har blitt en del av en større aktør som Entrack.
– Overhodet ikke. Det har ikke gått mange månedene foreløpig, men vi har ikke merket noen forskjell etter at de ble kjøpt opp. Jeg er helt sikker på at samarbeidet vil fortsette å være godt. Entrack er dessuten et navn som er synonymt med kvalitet og god service i bransjen, mener Trudvang.
Og når det kommer til nye gravere i fremtiden, er anleggslederen krystallklar.
– I dag er jeg glad for at vi valgte å satse på Yanmar da vi startet opp. Både maskinene i seg selv, og oppfølginga vi får, fungerer godt. Det er ingen grunn til å bytte merke så lenge vi er fornøyde med det vi har, avslutter Bjørn Ivar Trudvang.
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Av og til har vi noen skikkelige gode tilbud, og spennende produktnyheter. Vil du høre om de først? Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de rett i postkassa!